پایگاه اجتماعی – اقتصادی خانواده و افت تحصیلی فرزندان
۲-۲۵- فرضیههای تحقیق
فرضیههای اصلی تحقیق به این صورت مطرح میشود
۱- بین پایگاه اجتماعی – اقتصادی خانواده با افت تحصیلی فرزندان رابطه معناداری وجود دارد.
۲- بین نابسامانی و مشکلات خانواده با افت تحصیلی فرزندان رابطه معناداری وجود دارد.
۳- بین نگرش فرد نسبت به آینده شغلی و افت تحصیلی دانشآموزان رابطه معناداری وجود دارد.
۴- بین سطح تحصیلات در خانواده و افت تحصیلی فرزندان رابطه معناداری وجود دارد.
نمودار
مدل کلی عوامل اجتماعی مؤثر بر افت تحصیلی
(مدل پیشنهادی نگارنده)
۲-۲۶- تعاریف نظری و عملیاتی مفاهیم:
تعریف نظری و عملیاتی پایگاه اجتماعی – اقتصادی[۱]
پایگاه اجتماعی[۲] جایی است که هر کس در ساخت اجتماعی اشغال میکند. وضع با مرتبتی است که شخص به طور ذهنی حفظ میکند یا سعی در نگاهداری آن در نظر دیگران دارد. (بیرو، ۱۳۷۰، ۳۸۰) به عبارت دیگر پایگاه اجتماعی، ارزش و اعتباری است که معاصران فرد برای او قائل میشوند و مانند نقش اجتماعی، هم دارای جنبه عینی است که برخی عناصر خارجی قابل مشاهده مانند میزان تحصیلات و وضعیت شغلی و حرفهای و میزان دارایی، مشخصه آنند و هم جنبه ذهنی دارد که شامل تصور فرد درباره وضع و پایگاه اجتماعی خود است. (دارایایور، ۱۳۷۰، ۱۴۲)
سه روش اساسی برای سنجش پایگاه اجتماعی
سه روش اساسی برای سنجش پایگاه اجتماعی وجود دارد:
۱- روش اشتهادی (Reputational Method)
۲- روش ذهنی (Subjective Method)
۳- روش عینی (Objective Method)
(رفعت جاه، ۱۳۷۶، ۶۷)
در این تحقیق از روش عینی برای سنجش پایگاه اجتماعی والدین پاسخگویان استفاده شده است.
با بهره گرفتن از روش عینی برای سنجش پایگاه اجتماعی – اقتصادی خانواده طیفی طراحی شد. از آنجا که پایگاه اجتماعی خانواده بر اساس پایگاه سرپرست خانواده تعیین میشود. لذا جهت بررسی پایگاه اجتماعی – اقتصادی دانش آموزان از متغیرهای همچون میزان تحصیلات پدر، شغل و درآمد ماهانه پدر، نوع تملک منزل مسی و زیر بنای منزل مسی استفاده میشود. متغیرهای مذکور را میتوان در جدول صفحه بعد نشان داد و امتیاز بندی کرد.
جدول شاخصها، تقسیمبندیها و امتیازات مربوط به مفهوم پایگاه اجتماعی – اقتصادی
مفهوم | تناقض | تقسیم بندی | امتیاز |
پایکاه اجتماعی- اقتصادی | میزان تحصیلات پدر | فوق لیسانس و بالاتر
فوق دیپلم و لیسانس
سیکل و دیپلم
بیسواد و ابتدایی |
۴
۳
۲
۱ |
شغل پدر | کارشناس مشاغل آازاد تجاری، استاد و امثال آن
کارمند، معلم، نظامی، کشاورز صاحب زمین و امثال آن
کارگر ساده، راننده،دست فروش، کسبه جزء و ….
بیکار و از کار افتاده یا فوت شده |
۴
۳
۲
۱ |
|
درآمد ماهیانه پدر | بیش از ۳۰ هزار تومان
از ۲۱۰ تا ۳۰۰ هزار تومان
از ۱۰۱ تا ۲۰۰ هزار تومان
تا ۱۰۰ هزار تومان |
۴
۳
۲
۱ |
|
نوع تملک منزل مسی | شخصی
سازمانی
اجارهای
سرمایهداری |
۴
۳
۲
۱ |
|
زیر بنای فعلی منزل مسی | بیش از ۱۵۰ متر
از ۱۰۱ تا ۱۵۰ متر
از ۷۱ تا ۱۰۰ متر
کمتر از ۷۰ متر |
۴
۳
۲
۱ |
تعریف نظری و عملیاتی انسجام خانوادگی
منظور از انسجام خانوادگی این است که والدین و فرزندان خانواده در کنار هم زندگی کرده و بین آنان اختلاف و درگیری نباشد. فضای عاطفی خانواده محبت آمیز بوده و افراد دارای کنش متقابل باشند. نبودن کنش متقابل و رابطه محبت آمیز بین اعضاء سبب تضعیف انسجام خانوادگی یا از بین رفتن آن میشود. بنابراین عدم انسجام و از هم گسیختگی آن را میتوان تجزیه واحد خانواده و نقشهای اجتماعی آن دانست. زیرا در این صورت یک یا چند نفر از اغضای آن از عهده انجام تکالیف خود، آنطور که باید و شاید برنمیآیند، انواع گسیختگی خانواده بدین قرار است:
۱- خانواده تک والدی: حالتی است که واحد خانواده کامل نشده پدر (یا شوهر) در خانواده حضور ندارد و وظایف او توسط مادر انجام میگیرد.
۲- فسخ، جدایی، طلاق: که در این حالت خانواده به دلیل تصمیم به جدایی یکی از والدین تجربه میشود.
۳- خانواده دچار مشکلات عاطفی: خانوادهای است که اعضاء آن با هم زندگی میکنند اما دارای کنش متقابل نبوده و از حمایت احساس هم محرومند.
۴- عدم موفقیت غیر ارادی در اجرای نقشهای خانوادگی: در این حالت یکی از اعضای خانواده مبتلا به بیماری جسمی یا روانی طولانی مدت و مشکلات شبیه به آن است که در نتیجه موفق به انجام وظایف خود نیست.
(داریاپور، ۱۳۷۰، ۹۹)
جهت ساختن شاخص انسجام خانوادگی، با بهرهگیری از منبع بالا، از متغیرهای همچون، زندگی با والدین، عدم وجود اختلافات میان والدین، رابطه صمیمانه فرزند (دانش آموز) با والدین و خواهران و برادران، نظرخواهی خانواده از فرزند (دانش آموز) درباره مسائل داخل خانواده، مناسب یا نامناسب بودن وضعیت منزل جهت درس خواندن، استفاده شده است که نحوه امتیاز بندی آنها به شرح جدول زیر آمده است:
جدول متغیرها و امتیازات مربوط به شاخص انسجام خانوادگی
مقاله نظریه کارکردگرایی(فونکیسونالیستی) ناظر بر کارکرد گزینش نظام آموزشی
پایان نامه روانشناسی در مورد : نظریه باز تولید مناسبات سلطه ناظر بر معیارهای گزینش در نظام آموزشی
رشته روانشناسی : پایگاه اجتماعی – اقتصادی خانواده و افت تحصیلی فرزندان
,خانواده ,اجتماعی ,پایگاه ,۲ ,۱ , ,پایگاه اجتماعی , ۲ ,است که , ۳ ,سنجش پایگاه اجتماعی ,فرزندان رابطه معناداری ,تحصیلی فرزندان رابطه
درباره این سایت